PCOS og Insulin Resistens

Definisjon PCOS

PCOS defineres som en tilstand som kjennetegnes av overproduksjon av mannlig kjønnshormon (androgener). Ofte er det mangel på eggløsning (anovulasjon) som kan føre til menstruasjonsforstyrrelser.

Symptomer PCOS

vektøkning, sjenerende hårvekst, hårtap på hodet, kviser, menstruasjonsforstyrrelser, fertilitetsproblemer og spontanaborter.

Årsaker og Symptomer

Insulin resistens er den viktigste faktoren som spiller en rolle i utviklingen av PCOS. Høyt insulin påvirker til økt produksjon av mannlige kjønnshormoner (androgener). Dette skjer ved flere mekanismer. Det ene er at eggstokkene produserer mer av de mannlige kjønnshormoner men også SHBG som er transport proteinet til testosteron blir påvirket samtidig som det skjer inaktivering av kortisol (et binyrehormon som regulerer stress), som kan påvirke økt produksjon av androgener i binyrene.

Tegn på insulin resistens/metabolsk Syndrom:

• Abdominal Fedme: Omkrets rundt midjen >102cm hos menn og >88cm hos kvinnen.
  • Forhøyet Triglycerider
  • Lav HDL (gode kolesterolet) :
  • Blodtrykk over 140/90 mm hg
  • Fastende blodsukker > 6,1 mmol/L

Det er andre symptomer og tegn som kan være med på å identifisere seg med insulin resistens:

• Diabetes i nærmeste familie
  • Diabetes under svangerskapet
  • Vanskeligheter med å bli gravid
  • Søvn apne
  • Stort søt behov
  • Trøtthet etter et måltid
  • Økt appetitt etter et måltid med karbohydrater
  • Hypoglykemi (lavt blodsukker)
  • Vanskeligheter med å ga ned i vekt
  • kvinner får unormal økning i behåring utenfor armhule og underliv , kviser og uregelmessig menstruasjon

Mange av pasientene som er plaget med insulin resistens kan ha normal fastende blodsukker men kan ha forhøyet blodsukker etter en «glukose toleranse test» eller forhøyet nivå av insulin eller C-peptid målt ved blodprøve.

Diagnose PCOS

To av tre kriterier må oppfylles:

1. Ved ultralyd påvisning av 12 eller mer folliker i eggstokkene med en diameter mellom 2-9 mm og/eller eggstokk volum 10cm3 eller større.
  2. Menstruasjons forstyrrelser med korte eller langvarig tid mellom blødningene.
  3. Påvisning ved blodprøve forhøyet testosteron eller andre androgener eller symptomer og kliniske funn med hyperandrogenisme.

Behandling

Konvensjonell behandling går ut på å bruke p-piller. Dette kan hjelpe å håndtere symptomene men vil ikke behandle årsaken.

Fokus på behandling bør ligge på å bedre insulin resistens hvor diett, mosjon er viktig men det kan og være behov for legemiddelbehandling. Det er viktig å kartlegge andre hormoner da disse hormonene har også innvirkning på symptomene som androstenedion, Dhea-s, testosteron, SHBG og flere.

Mangel på eggløsning og av den konsekvens mangelfullt progesteron produksjon er ønskelig å kartlegge.

80% av kvinner som har ufrivillig barnløshet grunnet mangel på ovulasjon har PCOS.

Tarmflora og insulin resistens

Mangel på enkelte viktige bakterie stammer kan øke risiko for insulin resistens og fedme. Eksempler på dette er akkermansia muciniphila og Faecalibacterium prausnitzii. Årsaker til dette kan være antibiotika bruk, kosthold med mangelfull næringsstoffer i kosten, stress og annet.

Trening:

Trening kan ha en dyp virkende effekt på å øke insulin sensitivitet dette har blitt påvist i en del studier som f.eks.:

Fedme rundt midjen og øvre torso er også en negativ viktig rolle på å forverre insulin resistens. Så det å gå ned i vekt er en viktig rolle i å løse insulin resistens.

Røyking er også en faktor som forverrer insulin resistens.

Er du interessert i å kartlegge om du har insulin resistens og ønsker et program videre med kosthold og livsstil veiledning ta kontakt med oss for en helsesjekk og en plan videre for å få din optimale helse tilbake igjen.