Metabolsk Syndrom

Tegn på metabolsk Syndrom:


    ⁃    Abdominal Fedme: Omkrets rundt midjen >102cm hos menn og >88cm hos kvinnen.
    ⁃    Forhøyet Triglycerider >1,69mmol/L
    ⁃    Lav HDL (gode kolesterolet) : <1,04mmol/L hos men og <1,29 hos kvinner
    ⁃    Blodtrykk over 140/90 mm hg
    ⁃    Fastende blodsukker > 6,1 mmol/L


Det er andre symptomer og tegn som kan være med på å identifisere seg med insulin resistens:


    ⁃    Diabetes i nærmeste familie
    ⁃    Diabetes under svangerskapet
    ⁃    PCOS policystisk ovariesyndrom
    ⁃    Vanskeligheter med å bli gravid
    ⁃    Søvn apnea
    ⁃    Stort søt behov
    ⁃    Trøtthet etter et måltid
    ⁃    Økt appetitt etter et måltid med karbohydrater
    ⁃    Hypoglykemi (lavt blodsukker)
    ⁃    Vanskeligheter med å ga ned i vekt
    ⁃    kvinner får unormal økning i behåring utenfor armhule og underliv , kviser og uregelmessig menstruasjon

Mange av pasientene som er plaget med insulin resistens kan ha normal fastende blodsukker men kan ha forhøyet blodsukker etter en «glukose toleranse test» hvor man inntar 75 gram glukose og måler blodsukkeret 2 timer etterpå.


Tiltak for insulin resistens:


Trening:
Trening kan ha en dyp virkende effekt på å øke insulin sensitivitet dette har blitt påvist i en del studier som f.eks.:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9309627
Fedme rundt midjen og øvre torso er også en negativ viktig rolle på å forverre insulin resistens. Så det å gå ned i vekt er en viktig rolle i å løse insulin resistens.
Røyking er også en faktor som forverrer insulin resistens.

Glykemisk Indeks:
GI kan defineres som Glukose nivået i blodet etter inntak med 50 gram av en matvare med karbohydrat hvor man sammenligner prosentvis blodsukkeret med glukose eller hvit brød. Mange faktorer er med på glykemisk Indeks verdien av en matvare som mengde protein, fiber, surhet, mengde stivelse, bearbeidelsen av matvarene og mengde med karbohydrater.
Høy mengde fiber har en positiv effekt på blodsukkernivået og insulin nivået. Dette skjer ved at den minsker tømmingen av magesekken og nedbrytingen av stivelse i tynntarmen. Strukturen på stivelse er også en viktig faktor. Amylase har en mer positiv effekt på insulin nivået en Amylopektin som er mer vanlig. Amylase finner man i større mengder i bønner som linser f.eks.
Lav G-I mat er viktig siden det holder et stabilt blodsukker nivå utover dagen og hjelper med å innta mindre kalorier. Det kan også minske risikoen med å utvikle Diabetes type 2 og hjerte og karsykdommer. Verdens helse Organisasjon anbefaller å spisse måltider med Lav G-I.

Er du interessert i å kartlegge om du har insulin resistens og ønsker et program videre med kosthold og livsstil veiledning ta kontakt med oss for en helsesjekk og en plan videre for å få den optimale helsen tilbake igjen.

Log In or Register